Till Socialtjänst

 Välkommen till Vändpunkten.

Hur ser processen ut vid ansökan och inskrivning? 

Ett placeringsbeslut måste alltid finnas från aktuell socialtjänst. 

Vi ber Dig som handläggare kontakta oss per telefon eller mail. 

Du kan redan då få besked om tillgång på platser och besked om möjlig placering samma dag eller annan tidpunkt efter överenskommelse. 

Vi, Vändpunkten och Du, tar gemensamt ställning till lämpligheten med en placering för den specifika personen. Det är nödvändigt att denne är medicinskt bedömd och avgiftad. 

Du bör veta att på grund av det känsliga skedet under vistelsen på Vändpunkten kan vi inte i normala fall tillåta besök utifrån. 

Nedan finns den checklista på information som vi behöver få för att kunna planera inskrivningen. 

Dessa uppgifter kan Du förmedla till oss via telefon eller mail. 

Efter placeringsbeslut anländer personen till Vändpunkten och deltar i ett inskrivnings samtal samt genomgång av tillhörigheter och kläder. 

Det är mycket viktigt att inga substanser eller andra otillåtna produkter eller föremål tas in på boendet. 

På inskrivnings samtalet gås rutiner och förhållningsregler igenom. 

Varje boende har en kontaktperson som ska tillse, samordna och följa upp planeringen ihop med den boende och upprätthålla kontakten med ansvarig socialtjänst, beroende mottagning och eventuellt andra myndigheter.

 Information vi behöver gällande aktuell person och förutsättningarna för en inskrivning

 • Namn och personnummer på klienten

• Namn och kontaktuppgifter till socialtjänst handläggare 

• Namn och kontaktuppgifter till ekonomi handläggare (för fakturering) 

• Har personen fickpengar vid ankomst? 

• Skall personen betala egenavgift själv eller via försörjningsstöd? 

Om egenavgift ska betalas av personen själv behöver vi avgiften insatt på vårt bankgiro i förskott. 

Avgiften ska omfatta fjorton dagar i taget och kvitto på insättningen ska kunna uppvisas. 

Om klienten inte kan betala egenavgiften behöver placerande enhet stå för den. 

• Har personen mediciner? 

Om aktuellt behöver vi en betalningsförbindelse faxad till oss. 

Receptet bör finnas hos Vändpunkten dagen innan inskrivning. 

• Aktuellt team/beroende mottagning?

 Kontaktuppgifter på ansvarig läkare eller sjuksköterska. 

• Finns planering för tiden efter Vändpunkten? 

Om inte så deltar vi gärna i sådan planering när vi lärt känna personen och fått en uppfattning om förutsättningarna för en kommande rehabilitering. 

Det ingår i vårt uppdrag att bidra till att den inskrivne ökar sin motivation för ett fortsatt liv i nykterhet. 

• Övriga upplysningar kring klient t.ex gångsvårigheter, andra sjukdomar, inkontinens etc.

 

© Upphovsrätt. Alla rättigheter förbehållna.

Vi behöver ditt samtycke för att kunna hämta översättningarna

Vi använder en tredjepartstjänst för att översätta innehållet på webbplatsen, vilken kan samla in uppgifter om dina aktiviteter. Läs informationen i integritetspolicyn och godkänn tjänsten för att hämta översättningarna.